Kom igång med djurbutiken

Djur är underbara varelser och att få arbeta med dem är både givande och lönsamt. Svenskar är ett djurälskande folk och i vart och vartannat hem finns det hundar, katter, marsvin, fiskar och mycket annat. Om du vill starta en djurbutik finns det därför en stor publik men också en rejäl konkurrens.

Som ny butik är det viktigt att marknadsföra dig väl. Det här kan genomföras på ett antal sätt, till exempel annonser och events, men det beror också på vilken budget du har. Ett av de kostnadseffektivaste och mest framgångsrika sätten att visa framfötterna på är genom profilprodukter. Här säljer du eller ger bort varor med din logo på som är användbara och av god kvalitet, och med det kommer det ett stort antal fördelar.

Låt kunden göra jobbet

vattenflaskaDet fiffiga med profilprodukter är att du låter kunden marknadsföra dig istället för att det är du som står och ropar på gator och torg. Låt säga att du har många hundägare runt omkring dig som alla är potentiella klienter. Vad behöver de till sina vovvar? Mat, koppel och leksaker! Låter du trycka ditt firmanamn på dessa varor, exempelvis i matskålar och på frisbees, börjar du omedelbart synas på marknaden. Det kan också vara saker som både hundägaren och hunden kan dra nytta av och du kan till exempel skaffa vattenflaskor med tryck här som sedan kan släcka törsten för dem båda under långa promenader. Alla djur behöver olika tillbehör och det är upp till dig att tillhandahålla dem för att lyckas med försäljningen.

Vikten av att synas

Förutom att dela ut dina tryckta produkter i din butik så kan du också marknadsföra din affär genom att närvara fysiskt i olika sammanhang. Några exempel på det är:

  • Mässor – varje år organiseras det olika husdjursmässor runtom i landet
  • Utställningar – finns för katter och hundar men också andra husdjur
  • Events – dela ut vattenflaskor vid tävlingar och lopp
  • Temadagar – passa särskilt på om de handlar om djur på något sätt

Du kan också själv anordna roliga aktiviteter för både djuren och deras ägare, exempelvis skattjakter, träningsläger eller fototävlingar i sociala medier. Låt priserna vara produkter med din logo på och ge med det din djurbutik den uppmärksamhet som den förtjänar.